Modern technology gives us many things.

تفاوت کابلهای فیبر نوری Single Mode و Multi Mode

تفاوت کابلهای فیبر نوری Single Mode و Multi Mode

فیبرهای نوری Multimode و فیبرهای نوری Single Mode ، مهمترین تفاوت بین فیبرهای نوری Multimode و Single Mode اندازه ، ظرفیت و هسته مورد استفاده در آنها است. هسته مورد استفاده در فیبرهای نوری Single Mode اندازه ای برابر 5 میکرومتر دارد و این در حالی است که هسته مورد استفاده در فیبرهای نوری Multimode اندازه ای برابر 50 میکرومتر یا حتی بیشتر دارد.

در زیرساخت های مخابراتی  که برای فاصله ی طولانی از فیبرنوری Single Mode استفاده کنیم تا تضعیف پالس نوری کمتری را شاهد باشیم. هر چند استفاده از فیبرهای نوری Single Mode باعث کاهش پهنای باند در مسیرهای طولانی می شود ولی بهتر است که شما  در هر فاصله معینی یک دستگاه Repeater برای تقویت سیگنال خود نصب کنید که واقعا هزینه های زیرساختی را بالا می برد.

تفاوت فیبر نوری سینگل مود با مالتی مود
تفاوت فیبر نوری سینگل مود با مالتی مود

فیبرهای نوری Multimode دارای قطر بیشتری می باشند و همین ضخامت فیبر بکار رفته در آنها باعث می شود نور بیشتری را انتقال دهند و اجازه استفاده از تجهیزات ارزان قیمت تری برای پیاده سازی و تست را می دهند ، از تجهیزات LED به جای تجهیزات لیزری در این نوع فیبرها می توان استفاده کرد. بصورت کلی استفاده از فیبرهای Single Mode بیشتر در تجهیزات زیرساخت مخابراتی استفاده می شود حال آنکه استفاده از Multimode ها بیشتر در شبکه های داخلی و Campus ها رواج دارد.

Single Mode:

که دارای یک حالت انتقال می باشد

پهنای باند Single Mode  در فاصله های طولانی بالاتر از Multi Mode می باشد،

فیبرهای multi mode به دلیل قطر بیشتر پهنای باند بالاتری عملا به شما میدهند ولی در مسافت های بالا به دلیل اینکه استفاده از هسته ی ضخیم تر باعث تضعیف پالس های نوری میشوند، منجر میشود پالس های نوری مسافت کمتری را طی کنند. به همین دلیل در زیر ساخت های مخابراتی از کابل Single Mode استفاده شود

استفاده از کابل های Single Mode هرچند پهنای باتد را کاهش می دهند ولی برای مسافت های طولانی بهترین انتخاب هستند زیرا در صورت استفاده از کابل Multi Mode در مسافت زیاد، نیازمند دستگاه Repeater در فواصل معینی برای تقویت سیگنال می باشید که هزینه را بسیار بالاتر میبرد

تفاوت کابل SM و MM در شبکه و کابل های فیبر نوری

تفاوت کابلهای فیبر نوری

تفاوت کابلهای فیبر نوری

طول فیبر مالتی مد و سینگل مد

فاصله استفاده برای کابل مالتی مود و سینگل مود فیبر نوری
فاصله استفاده برای کابل مالتی مود و سینگل مود فیبر نوری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.